zondag 18 oktober 2009

topinambour

Gisteren was ik op de Lindengrachtmarkt en zag deze aardpeertjes liggen bij de groentenkraam. Een echtpaar voor mij vroeg aan de groentenvrouw naar de smaak en toepassing ervan. De groentenvrouw begon met iets over aardappelen en gewoon koken waarop ik mij er wel tegenaan moest bemoeien om de aardpeertjes geen onrecht aan te doen. Middenin de conversatie riep ik : "soepie" en gaf ter plekke het recept. Aardperen vergelijken met aardappelen is echt iets te kort door de bocht. De smaak van deze Jerusalem Artichoke is verfijnd en levert, vooral gebruikt in een simpel gebonden soepje, een bijzonder voorgerecht op.
Nou dacht ik toch echt dat ik mijn topinambour (aardperen) soepje al op de blog had gezet. Ik vind 'm echter even niet. Daarom hierbij (nogmaals misschien) het recept voor een makkelijk driesterrensoepje.
Schil een pond aardpeertjes en snijd in stukjes. Snipper een ui en pel een knofje. Schil twee middelgrote aardappelen en snijd in blokjes. Verhit een scheutje olie in een pan. Fruit de ui en knoflook twee minuutjes zacht glazig doe er de aardappel en aardpeer bij. Maal wat peper en doe er de blaadjes van een takje verse tijm bij. Giet er in eerste instantie ongeveer een halve liter kippenbouillon bij en laat zachtjes, twintig minuten koken. Tenslotte pureren met de staafmixer of in de blender. Kijk of je de gewenste soepdikte hebt. Voeg anders nog wat bouillon toe.

Geen opmerkingen: