dinsdag 1 januari 2013

jarigtaart voor Gerrit

Mijn buurman Gerrit is vandaag, d.d. 1 januari, jarig. Hij is geboren als zeeman. Mooi thema voor een taart. Ik kwam een recept voor chocoladetaart met guinness bier tegen in de Delicious van deze maand. Bier vond ik ook wel stoer en zeemannerig dus die werd het. herinner me dat ik dit recept ook wel eens ben tegen gekomen in het feestboek van Nigella. Hoe dan de taart was een succes. ik adviseer om bescheiden punten te serveren. de taart is nogal machtig. Er kunnen zo wel veertien tot zestien mensen plezier van hebben.
Het recept :
250 gram boter
250 ml Guinness
75 gram cacaopoeder 
2 eieren
150 ml creme fraiche
1 el vanille aroma
275 gram bloem
2 tl bakpoeder
350 gram fijne kristalsuiker

voor de topping 
300 ml creme fraiche
65 gram mascarpone

Verwarm de oven voor op 180 graden
Vet de bodem en rand van een springvorm van 20 cm  in. Bekleed evt met bakpapier.
Doe boter en bier in een steelpan en zeef de cacao erboven.
Verwarm heel zacht en roer tot een glad mengsel. laat dit 10 min. afkoelen.
Doe eieren en creme fraiche en vanille in een kom en roer met houten lepel tot egaal mengsel.
Zeef bloem en bakpoeder erbij, voeg suiker toe en het guinnessmengsel. roer tot een mooi egaal beslag.
Giet dit in de bakvorm en bak de taart in 75 minuten. Eventueel na 45 minuten afdekken met aluminiumfolie tegen het te donker worden.
Laat de taart 15 minuten in de vorm afkoelen en daarna op een rooster.
Roer cremefraiche en mascarpone door elkaar (evt. iets zoeten met poedersuiker.)
Laat dit iets opstijven in de koelkast en verdeel het vlak voor serveren over de taart.



Geen opmerkingen: