donderdag 22 juli 2010

koffie-ijs

escagnes 252
Zo'n vijfentwintig jaar geleden, toen ik nog niet lang in Amsterdam woonde, ging ik regelmatig met vrienden eten in een klein Spaans restaurantje in de Weteringstraat, genaamd La Cacerola. Als ik me goed herinner werd het gerund door twee zussen en een broer die in de keuken stond. Het waren alledrie pittige persoonlijkheden met Spaans temperament. We aten altijd heerlijk maar vooral het koffieijs dat werd opgediend met een klein laagje cognac en pure chocoladekrullen in bevroren zilveren bekers staat zowel op mijn netvlies als in mijn smaakpapillen gegrift. Alleen al voor dit dessert wilde je terug.
Sinds die tijd, die helaas is vervlogen, denk ik regelmatig terug aan het sterk smakende koffie ijs en een manier om het te maken.
Van een vriendin leende ik een ijsmachine en zomaar spontaan kwam er een recept voor espressoijs voorbij in de Delicious van augustus 2010.
Ik paste het recept een klein beetje aan. Ik maakte een mengsel van 4 zakjes mocca/koffiepoeder, een half glas water, 100 gram bruine suiker en een scheut cognac, en twee eidooiers. Dit verwarmde ik au bain marie tot een iets gebonden mengsel. Een halve liter slagroom werd stijf geslagen en door het koffiemengsel gespateld. Dit ging in de draaiende ijsmachine en werd na zo'n 45 minuten draaien koffie ijs. Wacht nog maar even met namaken want het is nog niet gekeurd.


019

het uithangbord hangt er nog maar het restaurant is verdwenen

1 opmerking:

lucianne zei

Ga gelijk de ijsmachine van mijn zoon lenen, die kocht er verleden week eentje en schepte op dat hij zo'n heerlijk aardbeienijs had gemaakt, nou koffieijs lijkt mij ook wel wat.
Wat een sfeervolle vakantiefoto's, om van te watertanden, krijg accuut zin in een weekje France.
groetjes,
Lucianne