zondag 26 juli 2009

kip Marengo

In het boek "De Kleine Keizer" van Martin Bril komt een passage voor waarin het gerecht wordt genoemd dat Napoleon at na de slag bij het Italiaanse Marengo. Het gaat volgens het verhaal om een in elkaar geflanst gerecht a l'improvise, met de op dat moment voorhanden zijnde ingrediënten. Te weten een kip, tomaten en knoflook en last but not least rivierkreeftjes. Deze laatsten worden in het boek van Bril niet genoemd maar zijn wel te vinden in praktisch alle versies van het recept. In mijn veelgelezen "Frankrijk een Culinaire reis" van uitgeverij de Lantaarn uit 1990 vond ik een recept van kip met rivierkreeftjes waarin ik de "kip Marengo" herken. Ik vraag me af of ik het ooit zal gaan maken maar ludiek is het wel nietwaar?
24 rivierkreeftjes ( of schoongemaakte staartjes voor bangerikken zoals ik)
250 gram rijpe tomaten
1 kip van 1 1/2 kilo, verdeeld in 8 stukken(of 8 kippedijtjes voor de gemakzuchtigen onder ons)
zout en versgemalen peper
3 eetlepels olie
50 gram boter
2 1/2 dl witte wijn
2 tenen knoflook(geplet en in grove stukjes)
1 wortel, geschrapt en in dunne plakjes
1 fijngehakte ui
2 gehakte sjalotjes
2 snufjes gedroogde tijm(of lekker vers)
2 eetlepels cognac
6 eetlepels slagroom
* Verwijder voor het schoonmaken van de kreeftjes de zwarte rugstreng door de hoofdvin te draaien en er aan te trekken. Was ze en laat ze uitlekken. (hier ben je mij al kwijt. getverdemme)
Leg de tomaten 10 seconden in kokend water, koel ze onder de koude kraan, pel en halveer ze en druk de zaadjes eruit.
* Zout en peper de kip. en bak de stukken kip aan alle kanten licht aan in de olie en de helft van de boter. Schenk de helft van de wijn erbij en laat op hoog vuur verdampen. Roer de tomaten en de knoflook erdoor, breng op smaak met zout en peper en laat op laag vuur 45 minuten sudderen.
* Smelt de rest van de boter, doe er de wortel, ui, sjalotjes, tijm en kreeftjes bij en bak dit ongeveer 3 minuten terwijl je het voortdurend omschud. Doe hier de rest van de wijn bij en laat het 5 minuten doorkoken. Laat de kreeftjes afkoelen, pel ze en laat er 6 over voor de garnering.
* Leg de kip op een schaal. Schenk bakvet en vocht van de kreeftjes over in de pan van de kip en laat inkoken tot een stroperige saus. Voeg er de room aan toe en laat de saus een paar minuten koken tot deze romig en gebonden is. Pureer de saus.
* Doe de saus in de grootste pan, doe hier de kip en kreeftjes bij en laat samen doorwarmen. Dien alles op, op een mooie schaal en garneer met de achtergehouden kreeftjes.

Geen opmerkingen: