zondag 6 september 2009

Carnet Parijs V

De ontdekking van de site van David Lebovitz maakte het verblijf in Parijs nog leuker. Ik las over kugelhopfjes van Boulanger Vandermeersch aan de Avenue Daumesnil in het twaalfde arrondissement. Deze laan loopt vanaf Bois de Vincennes tot bijna aan de Bastille en is absoluut de moeite waard om eens helemaal af te lopen. Echt Parijs maar dan zonder de toeristen. David is er pas na jaren aan toegekomen om die bakker op te zoeken omdat ie zover uit het centrum ligt. Ik ontdekte dat de bewuste avenue slechts twee metrohaltes bij mij vandaan lag en besloot op mijn laatste Parijsdag de metro te nemen en uit te stappen bij Pont Doree.De Avenue Daumesnil is een lange, brede, iets glooiende straat met aan beide kanten respectievelijk bomen en winkels. Bakkerij Vandermeersch was snel gevonden.In de etalage een aantrekkelijke verzameling taartjes. Op de toonbank verschillende brioches en rozijnen notenbrood. Waar waren die beroemde kugelhopfjes? Tja, die werden helaas op donderdag niet gebakken. Dat had ik weer. Dan maar een notenbrood onder de arm en een quetschenflapje. Op het eerste gedeelte van de Avenue D. gezien vanaf Pont Doree is een dagelijkse versmarkt afgewisseld met Albert Cuyp achtige kramen met kleding, horloges en tafelkleden. Verderop in de straat snelde ik als rechtgeaarde fan de Monoprix in. Dit keer ontdekte ik de inox steelpannen in drie verschillende maten plus koekepan. Volgende keer met een auto gaan ze mee. De straat eindigde in een soort place d'etoile maar dan anders. Vijf brede straten kwamen samen op de Place Felix Eboue. met een enorme fontein op de middenstip. Na nog een tweede koffie dook ik het metrohol Daumesnil in om bij Liberté weer boven te komen.

Geen opmerkingen: