zaterdag 7 juli 2012

Tuinbonentijd

In de afgelopen week mocht ik mee naar de schoolwerktuinen samen met groep zes van een basisschool in Slotervaart. Kinderen uit alle windstreken maakten zelf calendulacreme van goudsbloemen en oogstten tuinbonen en uien.
Ik kreeg een zak tuinbonen mee die ik diezelfde avond verwerkte in een tuinbonenrisotto. Vanochtend op de markt lagen ze natuurlijk ook en aangezien ik in  Delicious van juli een aantrekkelijk recept las van een salade met tuinbonen ( bedacht door Kirsten Eckhardt van restaurant Gartine) besloot ik ze weer te mee naar huis te nemen. 


Voor de salade :
nwe aardappeltjes (ik nam opperdoezen)
1 krop sla naar keuze
200 gram tuinboontjes (gedopt)
75 gram gruyere
100 gram mooie jonge spinazie
1 bakje tuinkers
vinaigrette :
verse munt/2 fijngesneden lente-uitjes/teentje knof/2 eetlepels vloeibare honing/70 ml witte wijnazijn/125 ml zonnebloemolie
samenstelling :
meng de sla en de spinazie met wat vinaigrette en verdeel over de borden. Leg schijfjes gare aardappels en (dubbelgedopte) tuinboontjes erop en bestrooi met kaasflinters en tuinkers. Druppel nog wat vinaigrette erover.

Geen opmerkingen: