dinsdag 16 september 2008

Italiaans gehaktbrood

Het slagveld in de keuken is min of meer opgeruimd, de vaatwasser staat aan en ik zit uit te hijgen achter de laptop. Ben net helemaal losgegaan met een Italiaans gehaktbrood. Het begon allemaal met een aanbieding van rundergehakt gisteren bij Albert Heijn. Aangezien we nog niet zo heel lang geleden een Amerikaans recept voor gehaktbrood maakten wilde ik vandaag iets anders. Ik stopte nagenoeg alles wat ik kon associëren met Italië in dit zuidelijke recept. Te weten :
1 kilo gehakt
zout en peper uit de molen
1 kleingesneden flinke ui
1 grote gesnipperde knoflookteen
1 grote theelepel dijonmosterd (weliswaar Frans maar dat moest gewoon even)
een half potje semigedroogde en kleingesneden tomaatjes
een half potje kleine zwarte, ontpitte olijfjes
een bakje kastanjechampignons in plakjes
verse groene kruiden nl. bladpeterselie(royaal), salie(tien blaadjes), oregano(royaal) en tijm(royaal)
3 verkruimelde afbakbroodjes (prima voor gehakt. Ze kruimelen makkelijk en garen lekker mee in het gehakt)
3 eieren
Flink en langdurig kneden om alle ingrediënten gelijkmatig te verdelen en de smaken te stimuleren. In een (glazen) cakevorm doen en afdekken met een mengsel van ketchup, een eetlepel bruine suiker en een scheutje balsamico. Een uur in een oven van 175 graden.
Zo kun je bakstenen nog lekker maken zou mijn schoonmoeder zeggen.
(de korting op het gehakt is overigens ruimschoots gecompenseerd met alles wat erdoorheen ging)

Geen opmerkingen: