maandag 12 januari 2009

flapjacks

Onlangs maakte ik een gehaktbrood met havermout in plaats van brood. Vergeleken met het gehaktbrood elders in deze blog vond ik dit recept geen succes. Wat te doen met de resterende havermout? Ik herinnerde me koekjes die mijn moeder vroeger maakte met oa havermout en sesamzaad. Blijken het flapjacks te zijn maar dat wisten we toen niet. Ik vond het recept en ga ze zeker binnenkort maken als er weer wat volk over de vloer komt.
N o d i g :
180 g boter
180 g bruine basterdsuiker
3-5 eetlepels stroop / golden sirop of honing
300 g havermout
óf
250 g havermout
25 g sesamzaad
25 g gemalen kokos
B e r e i d i n g :
• Bekleed een rechthoekige vorm met bakpapier, ± 23x33 cm.
• Verwarm de oven voor op 175 ° C.
• Smelt boter, suiker en stroop samen in een pan.
• Voeg vervolgens de havermout toe en roer de ingrediënten door elkaar.
• Eventueel sesamzaad en kokos toevoegen.
• De massa overdoen in de bakvorm en 20-25 min. in het midden van de oven bakken.
• Laten afkoelen en in vierkantjes snijden.

Na een paar keer proberen nog een volgende variant > van alle ingredënten de helft
en maar 1 lepel stroop of honing. als toevoeging kokos en grof gemalen hazelnoten.
De koekjes lijken nog smakelijker te worden wanneer je de droge ingrediënten, havermout, kokos en stukjes noot even licht roostert in een droge koekepan. Minder stroop/honing geeft een krokanter, minder chewy resultaat.

Geen opmerkingen: