dinsdag 13 april 2010

De kookboeken in mijn kast

Ik heb een kast vol kookboeken. Vorig jaar heb ik flink opgeruimd en aantal, niet (meer) interessante weggedaan. Het was kennelijk een zinnige schifting want zelfs De Slegte had geen interesse voor de stapel "ongewenst". Wat nu nog in de kast staat is wel gewenst maar komt voor negentig procent de kast niet uit. Ik ben voornemens om af en toe een greep te doen, er een stukje aan te wijden en recepten te plaatsen.
Vandaag begin ik met het boek "Kokkerellen voor iedereen". Het is een van oorsprong Engels boek met de titel "The All Colour Cookery Book". Kijk, da's alweer iets minder oubollig.

De Nederlandse versie kwam in 1977 in de verkoop. Het is een boek waar ik veel uit heb gekookt en dat zelfs nu nog regelmatig open op de keukenwerkbank ligt.
De veelgemaakte wortelsoep van pagina 25 bijvoorbeeld. Zoooo makkelijk en heerlijk. Het is ook een genezend soepje tegen bibberigheid.
Ik blader en kom één bladzijde verder de Borsjtsj tegen. Een perfect basisrecept.
Naast recepten staan er handige schema's in met bv vis, vlees en groenten, de manier en tijd van bereiden en ïdeetjes voor het opdienen". Tuttig maar echt prima. Ik maakte m'n eerste Boeuf Bourguignonne en m'n eerste lamsbout uit dit boek. En o ja, de rijstsalade en de quiche Lorraine.
Binnenkort ga ik me aan een dadel/walnootbrood wagen. Na ruim dertig jaar weer eens iets nieuws.

Een andere oude vertrouwde op de kookboekenplank is het boek "De Heerlijkste Gerechten". Een uitgave uit 1985 speciaal voor de HEMA met een voorwoord van wijlen kookgoeroe Wina Born. het is wederom een boek met een veelzeggend stukkend ruggetje.
Een heerlijk recept voor gemarineerde groente dat ik mijn ouders, broer en zus voorzette. Groot succes, herinner ik me nog.
De chocolademousse met geraspte sinaasappelschil is na vijfentwintig jaar nog steeds een geliefd dessert.

Mijn twee oudste kookboeken hebben de opruiming van vorig jaar terecht overleefd.

Geen opmerkingen: