vrijdag 12 augustus 2011

carrotcake

De zoveelste grijze zomerdag. Time for baking!!   Het werd een carrotcake volgens een recept dat ik vond op smulweb (stomme naam ) en dat ik al doende aanpaste. Zo voegde ik minder suiker toe aan het beslag en strooide ik bijna een heel zakje geraspte kokos bij het wortelmengsel. Ik had genoeg beslag voor één grote en twee minicakes. Nou, ik wil niet veel zeggen maar dit is echt een hele lekkere versie !
Mijn aanpassingen staan in het rood genoteerd

Ingrediënten cake:

- 700 gram geraspte wortel
- 220 gram bruine suiker
(1 zakje geraspte kokos erdoor neemt xtra vocht
op en geeft xtra smaak)
De laatste lepels van dit mengsel heb ik even
uitgeknepen omdat er vrij veel vocht onderin de kom zat)
- 165 gram rozijnen
- 4 eieren
- 300 gram witte suiker
(200 gram is ook prima)
- 235 ml plantaardige olie
- 10 ml vanille extract
- 250 gram kleingesneden ananas (uitgelekt)
(dit deed ik de avond van tevoren zodat het meeste vocht uit de ananas was verdwenen)
- 375 gram bloem
- 7 gram bakpoeder
- 6 gram zout (of theelepeltje)
- 9 gram kaneelpoeder (of 4 theelepeltjes)
(ik voegde er nog een theelepel verse nootmuskaat
en een mespunt gemalen kruidnagel aan toe)
- 115 gram walnoten (in kleine stukjes)
(bij mij werden het gemalen, gemengde ongezouten noten)
Ingrediënten cream cheese topping:
- 450 gram roomkaas (bv Philadelphia; let op, niet de `light` versie want dan mislukt de topping)
- 115 gram boter (op kamertemperatuur…anders klop je tot je een ons weegt)
- 250 gram poedersuiker
- 5 ml vanille extract
of :
150g cream cheese

50ml coconut cream
40g icing sugar
geraspte schil van een sinaasappel
vergeraspte nootmuskaat en/of kaneel als garnering

Deze topping is traditioneel op carrotcake. ik
vind de cake op zich al zo lekker dat ik de topping
een beetje over the top vind
Hulpmiddelen
2 cakevormen van plusminus 25 cm doorsnede.
Voorbereiding
Meng de geraspte wortels met de bruine suiker in een kom en laat een uur staan. Meng daarna de rozijnen er doorheen.
Verwarm de oven voor op 175 graden. Vet 2 cakevormen in (plusminus 25,4 cm doorsnede).
Bereidingswijze
Klop de eieren los in een kom en voeg de witte suiker, olie en vanille extract toe. Roer de ananas er doorheen. Meng de bloem, bakpoeder, zout en kaneel en voeg dit al roerende toe aan de zoete natte massa. Goed roeren! Op het laatst roer je het wortelmengsel en de walnoten erdoor. Verdeel over de vormen en bak een uur op 175 graden. Begin na 50 minuten te controleren. Een satéprikker moet er schoon uitkomen.

3 opmerkingen:

Claudia Reina zei

Je kunt ook eens ipv kaneel, Ras el Hanout kruiden gebruiken van Het Blauwe Huis. Werkelijk verrukkelijk!

klarakapucine zei

Wat een spannende suggestie. Hoe heb je dat ontdekt?

Madeleine zei

Hallo Karin
Ik heb ook dit recept van jou gemaakt, ik weet niet welke ik nou lekkerder vind deze of die met rum. Mijn proevers vonden het hmmmm super lekker!
groetjes Madeleine