vrijdag 24 augustus 2007

oostindische kappertjes

Op de site "mijn proeftuin" van Elbrich Fennema vond ik Oostindische kappertjes. Ik heb van alles met Oostindische kers. Er zaten nog geen kappertjes bij. Hieronder wat Elbrich erover schreef.

In de loop van dit seizoen ben ik steeds meer van oostindische kers gaan houden. Natuurlijk zijn de bloemen spectaculaire blikvangers in een salade. Maar ook de bladeren zijn heel smakelijk en laten zich prima verwerken in gerechten voor waterkers. ook zijn ze heerlijk in salade, salsa verde en pesto. Tot slot zijn er dan de zaadjes, althans, als je niet alle bloemetjes opeet. Nu is dat bij oostindische kers, althans de onze, althans dit jaar, bijna onmogelijk. Hij blijft maar doorgroeien en bloeien. Zelfs delen die ik op de composthoop heb gegooid, bloeien daar nog verder. planten die ik ongeveer met de grond gelijk heb gemaakt (met een snoeischaar, niet met de klompen) stonden daar twee weken later weer in volle glorie.
Dat je de zaadjes van Oostindische kers in kunt maken als kappertjes had ik al eens gehoord, maar ik had geen recept daarvoor. Ik had al wel eens geprobeerd om ze gewoon op azijn te zetten, maar dat was geen succes. Inmiddels heeft Hanneke mij haar recept gegeven, dat zij weer heeft aangepast en dat ik ook weer heb aangepast, maar dat wel ophelderd waarom op azijn zetten niet genoeg is: ze moeten eerst een nacht bestrooid met zout liggen rusten, vervolgens zachtjes worden afgedroogd en dàn pas op azijn gezet. volgens het recept moet dat met peperkorrels, kruidnagels, veel dragon en met mierikswortel. Hanneke verving de mierikswortel door een spaanse peper. ik nam ook het rode pepertje, maar verving vervolgens de kruidnagel en de peper en de dragon door knoflook en jenenerbes, twee houdbaarheidsverlengende ingredienten. twee dagen later had ik weer genoeg zaadjes om een (klein) potje te vullen en nu werd het knoflook, jeneverbes, basilicum en bloem van oostindische kers. Ik kan nog niet zeggen hoe het smaakt, maar wel melden dat die bloem een mooie oranje kleur afgeeft.

Geen opmerkingen: