woensdag 15 augustus 2007

spitskoolschotel

Voor mijn moeder was koken een noodzakelijk dagelijks ritueel. Ze beleefde er geen speciaal genoegen aan. De maaltijden waren prima maar zelden verrassend. Hoe het volgende recept in de familie kwam ben ik vergeten maar het was wel een groot succes. In de winter kwam deze spitskoolschotel vaak op tafel en ook nu maak ik het regelmatig voor mij en mijn dochter en mijn zus voor zichzelf en haar twee zonen. (de vegetarische versie)

ingredienten
Een kleine spitskool, in fijne reepjes gesneden
250 gram rundergehakt
knoflook
kerriepoeder
1 kilo aardappelen

bereiding
Smelt boter in de pan en bak hierin de spitskool glazig.
Als het zacht is een flinke theelepel kerrie erdoor.
Doe de kool over in een ovenschotel als eerste laagje.
bak het gehakt rul met knoflook, peper en zout en vorm hiermee het tweede laagje in de schotel.
Kook de aardappelen en maak er een puree van met melk en boter. Dek hiermee de kool en gehakt af. bestrooi met paneermeel en vlokjes boter en bak een half uur in een voorverwarmde oven van 180 graden.

Geen opmerkingen: